Supermarktketen Jumbo zag de omzet in 2014 niet alleen groeien door de ombouw van winkels van C1000, maar wist ook met bestaande Jumbowinkels de omzet op te krikken.

Dat blijkt uit de jaarprognose voor 2014, die Jumbo dinsdag bekendmaakte.

Voor heel 2014 ziet het bedrijf de omzet met 26 procent stijgen tot 4,8 miljard euro bij de Jumbo-winkels. Dit heeft veel te maken met de ombouw van C1000 winkels tot Jumbo-zaken. Dit jaar steeg het aantal Jumbo-winkels van 391 naar 499.

Maar ook als je kijkt naar de eigen winkels die Jumbo eind 2013 had, was de groei behoorlijk. Autonoom komt Jumbo dit jaar uit op een omzetgroei van 3,5 procent, terwijl er voor supermarkten als geheel gemiddeld geen groei was dit jaar in de omzet.

Van C1000 naar Jumbo

Met de nog bestaande C1000-winkels die Jumbo heeft, haalde het concern dit jaar een omzet van bijna 2 miljard euro, waardoor de totale omzet op 6,8 miljard euro uitkomt in 2014. Daarmee heeft Jumbo naar eigen zeggen een marktaandeel van 20 procent in Nederland. Jumbo heeft nog 124 C1000-winkels.

Autonoom daalde de omzet bij de C1000-winkels in 2014, maar Jumbo noemt de omzet "voor een formule in afbouw nog altijd tevredenstellend".

Vanaf de start van de integratie zijn inmiddels 197 C1000 winkels omgebouwd naar Jumbo-winkels en 95 van de 136 verkochte winkels aan Ahold en Coop geleverd. "Het overgrote deel van de omgebouwde C1000-winkels realiseert de verwachte omzetten en kent gemiddeld een stijging ten opzichte van de oude C1000 omzet", aldus Jumbo.

Margedruk noopt tot kostenbesparing

Topman Frits Van Eerd verwacht dat consumenten ook in 2015 gefocust blijven op lage prijzen. Maar daarnaast is er ook behoefte aan "gemakkelijk, lekker, gezond en verantwoord eten."

Omdat de concurrentie sterk blijft en winstmarges blijvend onder druk staan wil Jumbo in 2015 de focus meer leggen op kostenbeheersing van kosten en grotere effciëncy.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl